LOKiT

DARE TO DREAM

LOKiT

Wat houdt het in?

Voor onze richting moeten we een Small Business Project opstarten. We moesten reeds een Lean Canvas opstellen en deze duidelijk toelichten. Hierdoor wordt het duidelijk wat wij willen doen met het project LOKiT. Samen met Mathieu Nijs, Jeppe Remy, Yene Tassew en Siebe Vandevoorde ben ik dit project aan het uitwerken.

  • PROBLEM

Wij kozen voor het probleem van de lockers omdat we denken dat dit een probleem is dat via samenwerking met andere organisaties zeker realiseerbaar is. Het probleem wordt herkend door de mensen met wie we gingen praten en daarom zien we hier zeker potentieel in. We willen ons onderscheiden van andere lockers, zoals die van de NMBS door deze lockers op verschillende verrassende plaatsen in de stad te zetten. Ook zouden we graag de lockers laten maken uit gerecycleerd materiaal zodat we zeker het circulaire aspect toepassen op het concept.

Existing alternatives:

Een bestaand alternatief zijn de lockers van de NMBS. Deze bevinden zich vaak en enkel maar aan het station. Wij hebben uit ervaring gemerkt dat deze lockers niet steeds betrouwbaar zijn, hiermee willen we zeggen dat ze onvoorspelbaar zijn. Af en toe willen ze niet meer open gaan of moet je meer betalen dan het voorgeschreven bedrag. NMBS werkt ook met een vast bedrag, je kan je gerief er dan zo lang in laten zitten zoals je zelf wil. Wij vinden dit geen correct systeem want iemand die zijn gerief een volledige dag wil stockeren in de lockers betaald evenveel als iemand die dit maar twee uur wil doen. Hierdoor zouden wij met een systeem werken waardoor de gebruikers per uur betalen met een vast startbedrag zodat het voor iedereen eerlijk is. De lockers werken met cash geld wat vaak ook een probleem kan zijn in een tijd waarin de bankkaart meer en meer wordt gebruikt.

  • SOLUTION

De analogie tussen ons opbergprobleem en de bestaande alternatieven is dat de bestaande lockers niet voldoen aan de eisen van de meeste mensen. We hebben bijvoorbeeld de lockers in de stations die door de NMBS aangeboden worden waarin pendelaars hun materiaal kunnen opbergen. Deze lockers zijn niet altijd even betrouwbaar en handig, zoals we al eerder aanhaalden.

De volgende analogie tussen ons probleem is dat er geen overzichtelijke plaats is waar je events kan terugvinden en alternatieven zoals facebook en folders is dat er geen centrale plaats is waar je de info van de verschillende events kan terugvinden en eventueel vergelijken met de info van andere evenementen. 

Tot slot is de analogie tussen het tekort aan drinkwater in de stad en de mogelijke alternatieven zoals water uit openbare toiletten de volgende: het water uit deze openbare toiletten heeft vaak niet dezelfde lekkere smaak als deze van een watertap. Mensen drinken veel liever water met een lekkere smaak dan water waarin ze nog kalk smaken.

  • CUSTOMER SEGMENTS

Early adapters:

Toen wij op zoek zijn gegaan naar onze early adopters, hebben wij dat elk op een verschillende manier gedaan. De ene persoon is gaan praten met vrienden, de andere heeft zich meer op familie toegespitst, iemand heeft een enquête verspreid en de laatste persoon is gaan praten met willekeurige mensen op straat van verschillende leeftijden. Op voorhand hebben we enkele dingen afgesproken.

  • Probeer zoveel mogelijk verschillende leeftijden te bereiken
  • Spreek zowel mannen als vrouwen van alle leeftijden
  • Spreek meerdere groepen aan, maar ook individuele personen om groepsdruk te vermijden

Dit waren de 3 normen die wij belangrijk vonden als startpunt om op zoek te gaan naar onze early adopters. 

Wij kwamen tot een conclusie dat dit vooral mensen tussen 16-22 jaar zouden zijn.

Waarom nu specifiek die leeftijdscategorieën?

Ik zal eerst en vooral beginnen met wie de lockers nu helemaal niet als eerste zou gebruiken. Uiteraard geen tieners en kinderen onder de 12 jaar, want zij zijn vaak te jong. Mensen ouder dan 22 jaar hebben niet vaak de neiging om zomaar een locker te gebruiken volgens onze enquêtes. Mensen van die leeftijd staan vaak wantrouwig tegenover de veiligheid van lockers. Ze vragen zich af of hun gerief er wel veilig in is en of ze het systeem wel moeten vertrouwen. Wat ons opviel is dat de mensen meestal zeiden dat ze deze lockers wel zouden gebruiken op een langer termijn. Dit omdat ze eerst willen zien of ze wel veilig zijn, ze moeten een soort van vertrouwensband kweken met het systeem.

Wie zijn dan de early adopters?

Om te beginnen concludeerden wij uit onze bevragingen dat bij jongeren tussen 15-22 jaar  vooral rond het uitgaan zou gaan. Deze doelgroep merkt vaak bij zichzelf op dat als ze uitgaan naar een evenement, ze vaak overbodig gerief mee hebben dat ze bijna nooit kwijt kunnen op openbare plaatsen. Dit zorgt vaak voor heel wat zorgen op de avond zelf. Je moet constant op je gerief letten en er is bijna nooit een veilige vestiaire of andere opberg plaats zijn voor je gerief. Studenten die vaak naar de Overpoort gaan of ‘t straatje zijn heel enthousiast over ons idee juist omdat ze zich kunnen vinden in de situatie. In tegenstelling tot mensen die boven de 30 zijn, was er geen enkele jongere tussen 15 en 22 jaar die een vraag heeft gesteld over de veiligheid van de lockers. Dit toont aan dat jongeren in de eerste plaats denken aan een snelle en gemakkelijke oplossing voor hun problemen zonder daarbij al te veel na te denken over mogelijke gevolgen die zich kunnen voordoen. Dit is waarom zij onze early adopters zijn.

  • KEY METRICS

Om ons project te laten slagen hebben we mensen nodig die door de stad lopen met heel wat gerief. Zonder mensen die hun gerief willen achterlaten op een veilige en centrale plaats kan ons project niet slagen. Dit is heel belangrijk want dit is van waaruit ons probleem is ontstaan.

Als we samenwerken met de stad waar we de lockers zullen plaatsen zullen we ook openbare ruimte nodig hebben waar we deze kunnen plaatsen. Hier zal een duidelijke communicatie voor nodig zijn met de stad zodat er zeker geen misverstanden gebeuren.

We zullen fabrikanten nodig hebben die passen binnen ons circulaire aspect. Dit zullen dus fabrikanten zijn die van gerecycleerd ijzer lockers willen maken die nog steeds dezelfde capaciteit bieden als locker die gemaakt zijn van ijzer dat niet gerecycleerd is.

  • UNIQUE VALUE PROPOSITION

Wij zijn verschillend tegenover lockers van andere firma’s in verschillende aspecten. Enerzijds door de aspecten die we eerder al aanhaalden maar ook omdat we zullen zorgen dat er wekelijkse controle is op de lockers. Dit wil zeggen dat we zullen kijken dat niemand zijn gerief er langer dan een week in steekt zodat de locker optimaal kunnen gebruikt worden door iedereen die hier nood aan heeft. Hiermee zorgen we ook dat er een vlotte werking ontstaat tussen gebruiker en locker.

We zullen zorgen dat ze er aantrekkelijk ogen maar dat ze tegelijkertijd ook betrouwbaar en stevig uitzien. Hiermee willen we het nadeel van de NMBS uit de weggaan. Deze lockers zien er namelijk versleten en onverzorgd uit. Wij willen een aangename sfeer creëren bij het gebruik van de lockers.

High-Level Concept:

LOKiT = Lockers voor iedereen.

  • UNFAIR ADVANTAGE

Siebe kent de burgemeester van Roeselare persoonlijk. Op die manier konden we snel in contact komen met hem. Hij deelde met ons de plannen van deze legislatuur en daarin kwam o.a. naar voor dat Roeselare lockers wil in hun stad. De burgemeester wist ons zelfs te vertellen op welke locaties zij dit graag hadden gehad. Dit is een voorsprong die wij hem t.o.v. anderen, als zij hetzelfde idee zouden hebben. Wij hebben al wat inside informatie en een mogelijke partner voor ons project.

Daarnaast zijn wij studenten, de laatste jaren heeft de overheid er alles aan gedaan om ondernemen te stimuleren bij studenten. Hierdoor hebben wij als student erg veel voordelen gekregen. Ondernemen als student is gemakkelijker geworden en je kan ook meer aanspraak doen op faciliteiten als student.

  • CHANNELS

De stad waarin de lockers zullen worden gebruikt, verspreid ook reclame aan de hand van hun stad folders, website en hun sociale media. Hierdoor bereiken we zeker al de mensen die geïnteresseerd zijn in de vernieuwende feiten van de stad.  We leven in een tijd waarin sociale media overal aanwezig is. Hierdoor zullen we dit ook gebruiken als kanaal om reclame op te maken en om een groot en uiteenlopend publiek te bereiken. Aan de hand van uitnodigende affiches door de stad hopen we de burgers ook warm te maken voor de lockers. 

Ons doel is om van onze klanten ambassadeurs te maken. Dit doen we door hen aan te moedigen om een foto te plaatsen op hun sociale media met een bepaalde hashtag. Als dit volgens de afgesproken waarden is gebeurt, kunnen ze een korting krijgen bij hun volgende gebruik van de lockers. 

  • COST STRUCTURE

We hebben enkele vaste kosten. Deze zijn vooral de huur van de openbare ruimte in de stad. Al hangt deze kost er nog van af van de manier waarop we samenwerken met de stad. Als zij onze lockers huren of enkele locker kopen dan moeten we geen ruimte huren. Ook de stroom voor onze lockers zal maandelijks een vaste kost zijn als we ervoor kiezen om de lockers via een scanner te laten opengaan. 

Een derde vaste kost zal ons loon zijn, deze blijft iedere maand hetzelfde.

Daarnaast zijn er ook nog de variabele kosten. Een grote kost zal het onderhoud zijn, deze zal van maand tot maand verschillen en zijn daarom geen vaste kost. Ook de investeringen in reclame zullen maandelijks verschillend zijn.

Er zullen vast en zeker nog kosten zijn, maar dit zijn de voornamelijkste kosten.

  • REVENUE STREAMS

Dit is een nog moeilijk topic voor ons, omdat we nog niet zeker zijn volgens welk model we gaan werken. Er zijn 2 opties.

De eerste optie is dat adverteerders lockers kunnen ‘kopen’. Zij betalen om hun logo op de lockers te plaatsen. Voor hen is dat interessant omdat het logo ongelooflijk zichtbaar is. De gebruikers van de lockers betalen dan ook om deze te gebruiken, dus in dit geval hebben we 2 vormen van inkomsten.

Een tweede optie is dat we lockers verkopen aan steden. Zij kunnen de lockers dan aanbieden in de stad, waar ze willen en op de manier waarop zij dit willen. De stad die betaalt voor de lockers is dan de enige vorm van inkomsten.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *