Metasystemen – een digitale verandering die de marktklok nog sneller doet tikken

DARE TO DREAM

Metasystemen – een digitale verandering die de marktklok nog sneller doet tikken

Co-CEO, Dado Van Peteghem, van Duval Union Consulting (digitale consultant), een bedrijf die ondernemingen helpt bij het opstellen van duurzame, sociale en digitale strategieën.

Na de publicatie van zijn nieuwste boek ‘Metasystems’ geeft Dado lezingen die hierover gaan. In de presentatie gaat hij dieper in op de verschillende effecten van Covid-19 op de digitalisering van de maatschappij. Door deze pandemie werd iedereen verplicht om de switch te maken van offline naar online omgevingen, ook al stond dit misschien nog niet meteen op de planning. De digitale verandering heeft de marktklok nog sneller doen tikken. Door alle nieuwe mogelijkheden, wordt er ook meer verwacht van de verschillende spelers.

De bedrijven gaan twee kanten uit: Future fit (doing well) and force for good (doing good). Dit is ook een voorwaarde geworden van de klanten, vooraleer ze naar jouw bedrijf zullen toestappen. Veel moederschepen kunnen samen een grote impact hebben en de doorslagkracht geven om een toekomst te maken, waar we nu voorstaan. We zullen naar een hybride realiteit werken en de duw in de rug van een 7-jarige sprong moeten stimuleren en niet afremmen.

Dado ligt in zijn lezing 10 verschuivingen toe, die ook nog na de pandemie een grote impact zullen hebben. Ik ligt er hier enkele toe:

WFO goes WFH goes WFA

Working From Office goes Working From Home goes Working From Anywhere. Dit wordt het nieuwe bussiness leven. Er zal nog steeds evenveel gewerkt worden voor de bedrijven, maar de druk om naar kantoor te hoeven gaan, zal wegvallen. Door het online thuiswerken is er een mogelijkheid gecreërd om van welke plaats dan ook te werken. Hierdoor zullen werknemers eventueel kunnen kiezen waar hun eigen ‘kantoor’ is.

Experience as ump (unique moving point)

Om mensen nu echt uit hun kot te laten komen, moeten we iets aanbieden die de moeite waard is om het scherm te verlaten. Alles kan tegenwoordig online, waardoor we alternatieven moeten zoeken dan enkel een product aan te bieden.

Voorbeelden van bedrijven die dit al doen zijn: Nike, Apple en Sonos. Als je naar deze winkels gaat, is het al een hele beleving op zich om daar rond te lopen. Zo heeft Nike de winkel omgebouwd tot een sportcentrum, Apple geeft je de neiging om de toestellen al eens te proberen en hiermee in interactie gaan en Sonos creeërt speciale plaatsen waar je de kwaliteit van de boxen kan voelen.

The talent economy

Talent meets (live)streaming, meets commerce. Dit leidt tot de social commerce. Mensen kunnen sinds heden een verdienmodel aan hun talent koppelen. Het is een nieuwe manier van verkopen. Mensen kopen producten of investeren in diensten door iemand die ze interessant vinden te volgen. Deze persoon test deze dienst/product en heeft daar een commissie op, maar is ook een ambassadeur geworden.

Meaningful organisations

Door Covid-19 heeft iedereen een moment van reflectie gehad en gaan we op zoek naar het antwoord op de vraag: Wat is mijn rol hier en wat breng ik als toegevoegde waarde? Bedrijven worden meer dan ooit gepusht om na te denken over deze vraag. Het is een voorwaarde geworden van klanten, medewerkers, CEO’s, investeerders en de overheid om met jouw bedrijf een samenwerking te starten. Het wordt niet enkel verwacht van voorgaande partners, maar het wordt ook de driving business om meer sustainibility te creëren.

Ten slotte

Dado spreekt ook over de samenwerking tussen bedrijven. Er wordt meer gekeken naar de waarde van de bedrijven en of deze matchen in de samenwerking. Het draait niet meer enkel om de winst, maar ook naar het begrijpen en kennen van elkanders bedrijf. Om dit goed te kunnen volbrengen wordt er gekenen naar volgende fases.

In de chat fase, gaat het om de eerste kennismaking en de eerste indruk. Dit is belangrijk om over te gaan naar de date fase. Hier gaat men gaan kijken welke waarde er kan gecreërd worden voor beide partijen. Als ze hier een overeenkomst in vinden, gaan ze over tot de marry fase. Er is nog een vierde mogelijke fase, waarbij er door omstandigheden geen gedeelde waarden meer zijn en er een scheiding wordt geregeld.

Mijn mening

Zelf ben ik niet echt thuis is het volledige digitale tijdperk en al zeker niet met de versnellingen die dit met zich meebrengt. Dado heeft mij enkele inzichten gegeven waarvan ik nog niet wist dat ze bestonden. Vooral het deel over de samenwerkingen en de zoektocht naar een doel van de bedrijven vond ik interessant.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *